Geldt een WhatsApp-bericht als wettelijk bewijsmateriaal?

Een (ondertekende) papieren brief geldt als wettelijk bewijsmateriaal.

Hetzelfde geldt (tot mijn verbazing, maar dat terzijde) voor een e-mail.

Mijn vraag is nu: geldt een WhatsApp-bericht ook als wettelijk bewijsmateriaal, net als een e-mail?

Cryofiel
een maand geleden
in: Wetgeving
4K
LeonardN
een maand geleden
Waar verbaas je je over dan?
Zou juist tergend zijn als iemand whatsapp of welk digitaal medium dan ook zou gebruiken om of aan te geven iets te willen kopen bijvoorbeeld, en dat deze zich dan constant kan verschuilen achter "is niet wettelijk geldig". In de maatschappij van vandaag worden veel meer dingen verkocht via MP en Facebook e.d. dan dat er ooit nog een papieren overeenkomst wordt getekend (tussen 2 particulieren) dat het een regelrechte ramp zou zijn als digitale uitwisseling geen wettelijke bindende kracht zou hebben of niet zou kunnen dienen als bewijs in de rechtszaal,
Thecis
een maand geleden
@LeonardN
logisch redeneren en de wet interpreteren gaan niet altijd samen. Het is allang bekend dat de wetgever soms decades achter kan blijven met de huidige technologische stand. Dan moet je het echt van jurisprudentie hebben en dan is nog maar de vraag of het ook echt wettelijk zo is. Daarom kan ik me voorstellen dat iemand zich er over verbaasd.
LeonardN
een maand geleden
Ah zo, dat komt omdat de wetgever nooit heeft gespecificeerd hoe een contract precies tot stand moet komen (als in: met een inktpen op wit papier). Er is dus geen snel handelen van de wetgever hier geweest, enkel een wet die zodanig breed is verwoord dat (bijna?!) alle vormen van communicatie binnen de wet vallen. Men heeft dus nooit e-mail en/of whatsapp/chatberichten toegevoegd aan de wet, elke nieuwe vorm van communicatie is in principe wettelijk bindend. Lastiger is eerder dat ook gesproken of iig "communicatie die niet vastgelegd" is ook wettelijk bindend is. Wat dan vaak tot een welles-nietes zal vervallen bij een conflict. Whatsapp/email heeft dan zeg maar een voordeel tov mondeling dat het traceerbaar is.
Cryofiel
een maand geleden
Mijn verbazing komt voort uit het feit dat een e-mail vrij eenvoudig kan worden vervalst.

Stel dat jouw e-mailadres LeonardN@ziggo.nl is. Ik kan eenvoudig een mail versturen, met als naam Leonard N en als adres LeonardN@ziggo.nl . Als de ontvanger antwoordt op die e-mail, gaat het antwoord daadwerkelijk naar LeonardN@ziggo.nl en niet naar mij (dus ik, de vervalser, zal het antwoord van de ontvanger nooit zien).

Voor de ontvanger is deze e-mail nu wettelijk bewijs dat LeonardN iets heeft gezegd, beloofd, of wat dan ook. Dat vind ik verbazend.
Thecis
een maand geleden
@cryofiel
Tussen 2 particuliere partijen zal dit lastiger zijn om aan te tonen. Maar op zich kan je wel aangeven dat iets niet jouw reguliere email adres is (en dit natuurlijk ook aantonen). Bij een bedrijf kan je ook aantonen dat iets niet je reguliere / gepubliceerde mail adres is. Er zijn overigens ook andere mogelijkheden om mail te vervalsen, zeker aangezien veel rechters niet heel goed op de hoogte zijn dat IT-zaken (alhoewel dit langzaamaan beter wordt, maar wel heel langzaam). Maar dit geldt zeker ook voor reguliere brieven, die zijn ook heel gemakkelijk te vervalsen aangezien heel veel documenten (zelfs veel, maar niet alle overheidsdocumenten) geen watermerk of andere "onzichtbare" controlemogelijkheden hebben.
LeonardN
een maand geleden
Staat ook al in mijn antwoord, ik kan ook makkelijk een brief vervalsen. Alles is te vervalsen, maar dat dat gebeurt is voor geen enkel medium een reden om het niet in eerste instantie als mogelijk bewijs te beschouwen. Het is veel simpeler om een brief te tikken waarin ik stel dat ik Cryofiel ben (en die dan naar Thecis stuur met een bedreiging erin), daar heb je zelfs 0 kennis voor nodig. Het is natuurlijk niet zo dat een stuk bewijs niet aangevochten kan worden, dat geldt op zich voor alle vormen van bewijs. Echter in de praktijk gaan mensen niet liegen als ze WEL zelf die e-mail verstuurd hebben, want als dan weer blijkt dat dat niet het geval is (na onderzoek) dan heb je wellicht weer een strafzaak aan je broek (liegen onder ede).
Cryofiel
een maand geleden
@Thecis, in mijn voorbeeld verstuur ik mijn (vervalste) e-mail juist WEL vanaf het reguliere adres van LeonardN.
LeonardN
een maand geleden
Maw je spreekt over e-mailspoofing
https://en.wikipedia.org/wiki/Email_spoofing Daarvan is ook weer aan te tonen dat het waarschijnlijk niet van de gebruiker kwam waarvan het (in eerste instantie) afkomstig leek te zijn. 1. De meeste wetten zeggen niets over de wijze van communicatie
2. Allerlei vormen van communicatie kunnen mogelijk vervalst worden (geldt net zo goed voor digitaal als analoog)
3. Vaak echter wordt dat niet eens door de tegenpartij aangevoerd, de meeste communicatie is immers niet vals
4. Onheus stellen dat de communicatie vals is, is meineed (dus dat mensen ook liever niet)
5. Mocht communicatie werkelijk vervalst zijn dan is vaak weer te herleiden dat dat idd zo is In de praktijk leidt dat dus tot een situatie waarin het voeren van bewijs ,zoals whatsappberichten en e-mails veel vaker zal leiden tot een juiste rechtsgang ipv het omgedraaide.
BasK
een maand geleden
ja, Dit word gedaan vanwege dreigingen en andere illegale bezigheden.
Wanneer het bij u gebeurt raad ik u aan de groepsapp te 'rapporteren', hierbij zal de politie kijken of er illegale bezigheden worden uitgevoerd. Wanneer de politie ziet dat de groep illegale bezigheden doen zullen ze ingrijpen

Antwoorden (2)

Ja.

https://www.hetwetshuys.nl/blog/strafrecht/whatsapp-als-bewijs

De wet bepaalt in artikel 6:217 BW dat een overeenkomst tot stand komt door het aanbod van de ene partij en de aanvaarding daarvan door de andere partij. De overeenkomst kan zowel mondeling als schriftelijke plaatsvinden. Een WhatsApp-bericht is schriftelijk en kan dus gebruikt worden als bewijs in de rechtbank. De bewijskracht van dergelijke berichten is groot, waardoor het verstandig is om zorgvuldig na te denken over wat je in je sms’jes, WhatsApps en via andere sociale media verzendt.
===

Later in het stuk wordt duidelijk dat wel op enige wijze moet blijken dat het bericht ontvangen/geopend/gelezen moet zijn. Een tegenbericht dat op het bericht ingaat is natuurlijk overduidelijk bewijs hiervan, maar zelfs de vinkjes hebben al een overtuigingskracht.
===
Hier een voorbeeld van rechtszaak waarin een WA-bericht zo'n beetje de hele crux is.

https://www.ndsz.nl/content/p1-650045
===
Bij een Whatsappbericht zou ik juist zeggen dat het beter aan te tonen is dat deze ontvangen/gelezen is dan een e-mail.
===
Heeft je verbazing wellicht te maken met mogelijke vervalsing?
Dat geldt net zo goed voor papieren schrift en handtekeningen.
===
Als je verbazing te maken heeft met hoe nieuw Whatsapp is (en de traagheid van de wetgever). Heel veel wetgeving is geschreven rondom het concept, vaak niet rondom de exacte technologie/producten/communicatiemiddel waarmee men het strafbare feit pleegt (of waarmee men wat zegt wat als bewijs voor het strafbare kan dienen).
LeonardN
een maand geleden
LeonardN
een maand geleden
En dan hebben we ik het tot nu toe voornamelijk over koop tussen consumenten gehad. Maar wat zou je ervan denken als digitale kinderlokkers niet aangepakt zouden kunnen worden met (chat/whatsapp)berichten die ze verzenden?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een maand geleden
Ik vermoed wel dat het wel aannemelijk moet zijn dat de app ook verstuurd is door de eigenaar van het account. Als die aannemelijk kan maken dat ook anderen de app hebben kunnen versturen, dan staat daarmee ook het bewijs op losse schroeven. Maar aangezien de eigenaar van een telefoon ook enige verantwoordelijkheid en zorgvuldigheid toegedicht kan worden is het best moeilijk aannemelijk te maken dat derden het bericht (stiekem) verstuurd hebben.
LeonardN
een maand geleden
Uiteindelijk zal een rechter idd toetsen of het bewijs deugt, maar in veel gevallen zal de tegenpartij niet eens het bewijs tegenspreken.
Als je het hebt over wettelijk bewijsmateriaal dan kun je dat voor het strafrecht of civiele recht bedoelen. In het strafrecht gelden andere normen en dient er sprake te zijn van schriftelijke bescheiden. In de wet is omschreven welke bewijsmiddelen een rechter mag gebruiker om iemand te veroordelen.

In het civiele recht waar jouw vraag wss over gaat geldt een open bewijssysteem.

Partijen kunnen alle middelen van recht aanwenden om een feit te bewijzen.Dit hangt samen met het accusatoire karakter van het civiele recht. In het Nederland burgerlijk recht heeft niet de waarheidsvinding de hoogste prioriteit, maar wordt uitgegaan van hetgeen de partijen aandragen. Op grond van het autonomiebeginsel wordt ervan uitgegaan dat partijen zelf hun belangen dienen te behartigen op de wijze die zij verkiezen.
erotisi
4 weken geleden